Det er mye reklame i media og på nett, og man lar seg lett påvirke til å velge produktene fra disse. Samtidig vet de fleste at reklame er kun for å få oss til å handle mer. Dette gjelder også forbrukslån og kredittkort, og derfor er også regelverket for dette strammet inn, i forhold til noen år tilbake.
Vi blir påvirket, om vi vil eller ikke
Reklamens «jobb» er å få deg til å føle at du må ha et produkt, selv om du ikke trenger det. Ideen er å skape et behov ved å utsette deg for påvirkning gjennom reklamen. Har du, som mange av oss, plutselig kjøpt noe på butikken på grunn av en reklame? Kanskje byttet merke på vaskemiddel da et nytt merke har vært reklamert for i lengre tid? Denne taktikken er velkjent, og det er opp til oss som forbrukere å være kritiske. Reklame benyttes også på denne måten for å få oss til å ta opp et lån, eller kredittkort, hos en bestemt bank. Heldigvis er regelverket strammet inn, men fortsatt kommer det reklame for dette, spesielt på internett.
Valg av kredittkort
Har du lagt merke til hvor fort det kommer reklame for ting du har sjekket ut på nett? Leter du etter et kredittkort legges det ofte igjen noen som heter cookies, og vips kommer akkurat banken du nettopp sjekket opp på blant annet Facebookveggen din. Når du skal velge kredittkort bør du være kritisk, og ikke velge utfra pop-up reklame. Her hos oss mener vi at man skal velge kort utfra behov, og de beste tilbudene. Lar du deg påvirke av reklamen kan du ende opp med et kort du egentlig ikke ville ha.