Om noe ikke stemmer på regningen til ditt kredittkort, eller om en selger ikke har levert det som han lovte, er dette en grunn til å levere inn en klage til din kortutsteder. Om problemet gjelder en selger som du har kjøpt noe av, er likevel det første steget, å forsøke å ta kontakt med selgeren. Om dette ikke leder frem er det lurt å først samle sammen relevant dokumentasjon som så kan gi din kortutsteder et innsyn i saken.
Les på Klikk.no: Kredittkort er din sikkerhet ved handel med nettbutikker.
Noe stemmer ikke på regningen til ditt kredittkort?
Om noen har tatt seg for gått betalt når du har brukt ditt kort, er ikke dette heller noen grunn til panikk. Mange betalinger med kredittkort, tastes fortsatt inn med hånd når de overføre, og det hender at en null for mye, eller et komma for lite finner veien inn i en bokføring. Ta her igjen kontakt med motparten, for å høre. Om dette ikke leder frem, kontakt politiet, gjør en anmeldelse, og fyll så ut et klageskjema til din kortutsteder.
Klageskjema for problemer med kredittkort
Klageskjemaene for problemer med ditt kredittkort finner du som regel på kortutstederens nettsider. Om dette ikke er tilfellet, så ring dem, og få råd. Har du funnet skjemaet så fyller du ut og forklarer hva som her skjedd. Legg gjerne med en grundig forklaring, samt den relevante dokumentasjonen som bekrefter det du har fortalt. Prosessen som så settes i gang hos kortutsteder, er noe langsom, og man kan måtte finne seg i å måtte vente i opptil 2 måneder. De fleste norske kunder får medhold i sine klager, og det kan være en trøst mens man venter. Det går som regel bra.
Les også: Hva gjør man når ett kredittkort er mistet?