Det er en veletablert myte at selskaper som utsteder kredittkort spekulerer på å sette folk i gjeld. Høye renter på kreditt bidrar selvfølgelig til å bygge opp rundt dette bildet. Det har selvfølgelig også noe med seg. Det finnes selskaper som til tider har spekulert i dette, og som har spesialisert seg på å presse dårlige betalere. Dette er likevel en dårligere forretningsmodell, enn det å ha gode betalere. Det koster mye penger å kreve inn penger fra folk som ikke har dem. Da er det langt enklere å la dem som har penger betale for seg innenfor tidsrammene.
1 av 4 betaler ikke kredittregningen i tide.
Når du bruker et kredittkort betaler du en liten del til selskapet
Fordelspakker og liknende bonuser er incentiver som skal få deg til å bruke ditt kredittkort så ofte som mulig. Hver gang du bruker kortet får nemlig selskapet en liten sum av selgeren som du handler hos. Vanligvis ligger andelen på rundt 3% av kjøpesummen, men det finnes mange forskjellige avtaler mellom selskapene og butikkeiere.
Direkte markedsføring gjennom kortet er også en inntektskilde
Mange kredittkortselskaper selger også muligheten til at folk kan bruke dem for målrettet reklame mot kunden. Varierende tilbud og rabatter, slik man finner dem hos noen kredittkort, er resultatet av et slikt samrøre. Her tjener selvfølgelig alle parter. Deg som bruker av kortet tjener fordi du får en vare til redusert pris. Kjøpmannen som har satt inn denne “annonsen”, tjener forhåpentlig på at flere folk ønsker den varen som han tilbyr, og kredittkortselskapet tjener dobbelt. De får betalt fordi du bruker kortet ditt oftere, og de får betalt av kjøpmannen som annonserte.
Les også: Hvor mye koster et kredittkort?