Som kunde har du en del rettigheter som det er greit å vite om. Blant annet kan du kreve tilbake pengene fra kredittkortselskapet dersom du har mottatt en vare med sentrale mangler, og dette gjelder i de tilfeller hvor selger ikke er i stand eller uvillig til å refundere deg pengene. Slik får du tilbake pengene. At du er beskyttet på denne måten skyldes finansavtaleloven og § 54b, som sier at enhver kredittyter plikter å refundere kundens penger ved kjøp på kreditt dersom fire krav er oppfylt. Her vil vi forklare litt nærmere hva disse kravene er, og hvordan du går frem.
4 krav ved bruk av kredittkort
Det første kravet er enkelt å forholde seg til, og det sier simpelthen at du må ha kjøpt varen på kreditt (slik handler du på nettet med kredittkort). Med dette menes at du brukte kredittkortet til å kjøpe produktet, og dette kravet er satt slik at forbrukere ikke kan kreve refundering for varer som ble kjøpt med andre betalingsmidler. Det andre kravet som stilles er at du kjøpe produktet fra et selskap og ikke gjennom en privatperson. Som regel må et selskap ha et organisasjonsnummer for å få dette kravet oppfylt. Du kan for eksempel ikke kjøpe en gressklipper av naboen, og deretter kreve penger tilbake fra kredittyter dersom den ikke fungerer slik den skal og naboen nekter å gi pengene tilbake.
Krav 3 og 4
Det tredje kravet som stilles er at du har kjøpt en vare som ikke oppfyller de standardene du ble lovet. For eksempel kan du ha kjøpt hotellrom til hele familien i Hellas neste sommer på kreditt, men så fått vite at hotellet gikk konkurs i mellomtiden. I disse tilfellene er det svært vanskelig å få pengene tilbake fra konkursboet, og du kan derfor rette et krav mot kredittkortselskapet. Det fjerde kravet er at du snakket med selger først. I utgangspunktet er det selgeren som er ansvarlig for å refundere pengene, og derfor må du først forsøke å få selger til å refundere kjøpesummen.